Jana Winderen forteller i denne artikkelen om sitt bidrag til Sleppet. 
 
Hardangerfjordens lydlandskap er like vakkert under vann som det visuellt sett 
er å se på Hardangerfjordens landskap over vann. Fjorden er fullt av skvaldrende 
fisk: hyse beitende i hysehøl, torskens gyte  lyder, snegler som sakte drar deg rundt på steinene og lyder man vanskelig forstår 
opprinnelsen til, - fra overflaten med hydrofoner fra en båt.
Min installasjon for Sleppet +4°C - fra Folgefonna til Nordsjøen følger lyden 
fra Norges tredje største isbre Folgefonna, fra overflatens issørpe ned igjennom 
is sprekkene til 25 meter dypt inn i blåisen.  Jeg følger smeltevannet ned igjennom dalførene mot Rosendal og ned i Hardangerfjorden 
hvor jeg ender opptakene ved Langevåg på Bømlo hvor Hardangerfjorden møter Nordsjøen.
Årsaken til å velge Hardangerfjorden og Folgefonna er at det etter min mening 
er noe av det vakreste landskapet i Norge, og for meg relatert til Grieg, slik 
jeg kjenner Grieg fra oppvekst i Norge. Jeg forholder meg til Grieg gjennom min 
barndoms opplevelse av hans musikk, ikke utifra en voksen ny-lesning. Jeg ville 
ta tak i det overveldende vakre i naturen i område rundt Folgefonna, Rosendal 
og Hardangerfjorden, også fra mine intrykk fra malerier fra dette området fra 
Griegs tid. 
Slik Grieg gikk rundt og samlet folketoner i Hardanger samler jeg lydene fra 
vannløpet og is smeltingen med mitt instrument: hydrofoner, i de samme områdene. 
Hydrofoner er mikrofoner som tar opp lyd under vann, i is, sand og jord.
Jeg har vært flere turer på Folgefonna med hjelp fra Folgefonni Breførerlag. 
Fra dem har jeg  hørt flere myter, historier og vitenskapelige fakta om forholdene på breen og 
om breens tilblivelse. Jeg har vandret langs bekkene og elvene som strømmer ut 
fra Folgefonna, innimellom darlførene og de stupbratte fjellsidene, jeg har sett 
smeltingen av isen og hvordan Folgefonna som en levende organisme forandrer form 
og utrykk fra hver gang jeg har vært der.
Selve smeltingen er en karakteristisk lyd samtidig som det konseptuelt sett er 
et rikt og sterkt element å ta tak i. Det er noe illevarslende med smeltingen, 
samtidig som lyden er veldig skjør og vakker. 
Jeg ønsker  å finne lyder man ikke nødvendigvis har tilgjengelig og kjenner, og kankje heller 
aldri har lyttet etter, eller lagt merke til.
At snegler lager lyd når de spiser på tang, at torsk kommuniserer med lyd seg 
i mellom, at isen i ulike lag har helt egne lyd komposisjoner, en bekk kan høres 
helt ulik ut i et strekk på 2 meter.  Når jeg bruker hydrofonene er jeg fasinert av det mystiske ved å fiske etter 
lyd. Det er feltopptak, men blinde feltopptak. Jeg kan jo ikke være helt sikker 
på hva som skaper lydene jeg hører når mikrofonene er 25 meter under vannoverflaten. 
(Selv om jeg ved erfaring etterhvert gjenkjenner endel ulike fisk.) Hver gang 
jeg er ute på opptak blir jeg gledelig overrasket - og  jeg vil for alltid huske den første ville torsken jeg gjorde opptak av ved Gjermundshavn 
i vår.. eller hegren som satt nært ved siden av meg i stummmende mørke ved Langevåg 
på Bømlo, mens jeg hørte på hysene grynte under vann.
Jeg har de siste to årene reist mye, til Canada, Grønland, Thailand, flere steder 
i Europa, og i Norge og alle steder tatt opp lyd med hydrofoner, fra elver, kanaler, 
isbreer og hav.
Når jeg tar opp lyden ute i naturen hører jeg, alltid med 2 eller 4 hydrofoner 
og mikrofoner, etter intressante komposisjoner i lyden i seg selv. I redigeringsprosessen 
gjør jeg lite med lyden annet enn å tydeliggjøre det jeg synes er intressant i 
de lydene jeg har funnet. Hva som er intressant bruker jeg ørene til å vurdere. 
Lydene vil i Bergen bli installert på 10 høytalere i 2 rom. 2 rom som i seg selv 
er i oppløsning, jeg vil ikke forandre mye på rommene, men la de være tydelige 
i seg selv, vakre i sitt forfall. 
Selv om en foss kan være anmasende og stressende hvis man opphlder seg tett på 
over lengre tid, er motorlyder vanskeligere å takle pga den endeløse monotonien 
den representerer. Fosser, elver, bekker og bølger forandrer seg hele tiden. Derfor 
oppleves de som organiske, og derfor noe vi liker å hvile ørene i.  Vannlyder er spesielt for oss mennesker. Vi består av  60 - 80% vann og vannlyder er noe av det første vi hører. Vi er påvirket av 
naturens vanntilstand og balanse på en jord hvor vann opptar ca 70% av overflaten 
og vi vet så alt for lite om lyd lanskapene og lydlig kommuniskasjon der.
 
.